Nya vänner

Grüsse!

Idag var min sista tyskakurs. Vi hade riktigt kul på denna dagen, vi spelade en många spel och var tvungen att prata på tyska. Det var roligt att försöka men det gick inte så bra. Efter kursen bestämde vi att vi skulle till Kornhaus och ta en kaffe. (jag måste bara göra ett uttalande, -Jag är en kaffe drickare nu!) Jag skyller på schweiz goda kaffe apparater.
Vi gick till Kornhaus och satte oss och försökte beställa på tyska, det var roligt. Alla försökte hjälpa till och tillsist fick vi ihop våran beställning. Sedan satt vi och pratade engelska istället :P
Det är ett splittrat gäng men alla är så roliga att prata med. Nationaliteterna var Sverige (jag), Peru, Paraguaj, Australien, Indonesien, Frankrike, Turkiet, Kurdistan, Italien och vietnam. Några av oss gick sedan runt i bern och bara pratade och visade varandra olika saker. Vi delade också ut vår e-mail adresser och sedan ska två av tjejerna skicka de bilder som togs under fikan.
Några av oss bestämmde att vi snart ska ses igen för att luncha tillsammans i stan, det ser jag verkligen fram emot. De jag umgås är en väldigt splittrad ålder, den yngsta är 17 år och den äldsta är runt 40 år. men vi har lika kul ändå.
Det är så intressant hur man kan kommunicera med en person och man inte förstår varandras språk men ändå kan försöka förklara saker och använda kroppspråket. Det är en riktig utmaning men man lär sig att kommunicera. Tre av personerna kunde nämligen bara schweizertyska och den är väldigt annorlunda från den "vanliga" tyskan.

Efter en underbar tid men dem så skildes vi åt. Det var även idag ett UNDERBART väder! Det är SÅÅ varmt i solen, helt ofattbart! inte konstigt att jag bara suktar efter våren/sommaren. Men den är snart här. Jag och Fredrik räknade på det häromdagen och det är inte alls länge kvar!! Det ska bli SÅÅ Härligt!!!!!

CIAO!

Kommentarer
Postat av: Fia

Jag vet precis hur det är! Första månaderna i tyskland så använde jag mig av mycket kroppsspråk, lite engelska, lite svenska och lite tyska! Men jag fick ju fram vad jag ville mestadels!:p

2009-03-09 @ 11:28:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0