Semla dagen!

Semlor Är Gott!! <3

Zermatt

Dag 8
Det var ännu en gång underbart vackert väder!
Jag kände mig mycket piggare men för att inte utmana kroppen tog jag det väldigt lugnt och hoppade vissa backar och vilade istället.

Jag tänker inte berätta något om denna dagen eftersom det inte är så mycket att berätta, däremot lägger jag upp lite fler bilder istället.

Zermatt

Dag 7
Idag kan ni gissa vart jag befann mig. Givetvis i Zermatt men jag var kraftigt förkyld och stannade hemma i lägenheten med barnen. Jag och ett av barnen behövde vila medan de andra två inte ville åka skidor just den dagen.
Det var en skön dag, med soligt och varmt väder. Jag lyckades somna i en stol på terrassen och det var  riktigt skönt. Denna dagen var för att vila ut riktigt efter många dagars skidåkning.

Zermatt

Dag 6
Denna dagen var inte min dag, eftersom jag kände mig jättekrasslig. Min kropp sa troligtvis ifrån eftersom jag var kraftigt förkyld. Jag tror även att jag åkte i backen med feber. Trots att jag satt på en restaurang nästan hela dagen så ville sjukan inte bort. Tillsist kan jag lova att jag blev uttråkad, fruktansvärt faktiskt!

Det positiva med dagen var:       - Det var jättefint och soligt väder! Dock kunde jag inte sitta ute eftersom
                                                            jag var rädd att bli ännu mer sjuk.

- Jag fyllde kändis skalan denna dag. På bussen mot liften träffade vi Knut
                                                            (jag tror han heter det) Han är med i antikrtundan och är alltid sprallig.

- Jag fick även syn på en S:t bernads hund!! De är så fina!

(Detta är mest tänkt till Fia och Martin)
Jag kollade igenom mina filer på mobilen, och då dök det upp en rolig ljudfil som jag fått av Martin.
På ljudfilen hörde man mig, Fia och Martin. Jag kom ihåg kvällen.
Vi satt hemma hos mig och jag lyssnade på Fias mobil på en ljudfil där man hörde hur någon klippte och rakade håret. En läskig ljudfil där du uppfattar att det är dig de klipper håret på.
Martin hade spelat in mig när jag lyssnade på den och de skrattar åt mig eftersom jag gör en massa ljud ifrån mig.

När jag lyssnar på den så känns det som att jag är närmare er och börjar saknar er mer och mer. Eftersom den kvällen var så jäfla rollig! En toppen kul och flummig kväll framför tv:n...

Zermat

Dag 3
- Kom ihåg exakt vad som hände men vi åkte i backen och att detta var den enda dagen som det var molnlig.
Ja det är en bergsget

Dag 4
- Kommer heller inte ihåg exakt vad som hände. Men ett säkert kort, vi åkte i backen.
  Riffelberg Riffelberg

Dag 5
Vaknade tidigt idag och såg ut på en härligt blå himmel. Fantastiskt skidväder!
Idag åkte vi nästa upp till den Italienska gränsen igen. Inte lika högt upp men till en topp tätt intill. När jag satt i liften påväg upp solade jag mitt ansikte och det brände lite faktiskt, men när vi kom upp de sista 200 meterna för att hoppa över var det som att snön nedanför rörde sig. Det var havsliknande. Det betydde att det blåste som tusan!
Det var SÅ fruktansvärt kallt och blåsigt, men det var samtigigt häfftigt att se det. Men så fort har jag aldrig åkt skidor ner parallellet. Den enda kroppsdel som inte var täckt var min stackars näsa. Så det började svida i den. Då kan ni förstå hur kallt det var.
 Eftersom det blåste så, åkte vi vidare mot Riffelberg. Påvägen ner ville alla åka en svart backe ner, vilket jag var lite kritisk inför men jag tog mig ner för din. Jag plogade hela vägen ner men jag var stolt att jag tog mig ner för den utan att bryta några ben! TUMMEN UPP!!

Innan vi åkte vidare stannade vi till på en restaurang och åt. Det var så fint väder att vi satt ute. Till en början var det riktigt skönt, men bara en kavrt senare blev det så fruktansvärt kallt. Man kände inte solen längre trots att den var framme.
Men maten var jättegod!

Måste bara tillägga att jag har börjat våga åka för gupp. Jag hoppar inte så bra men jag vågar!!!

Ciao!!

Zermatt

Dag 2.

Idag började dagen med att sjunga en sång, en födelsedags sång till aupair pappan.
Eftersom det snart är fasnacht, då man klär ut sig till en carneval, Säljer alla butiker olika kläder och roliga saker till det. Då kom en ide upp att vi skulle klä ut oss i roliga hattar och spela på trumpeter/ marakass för honom som en morgon väckning. Vi var verkligen vackra!
Detta har inspirerat mig till att fortsätta med denna ideen, så nu vet ni vad jag kommer göra med Er!

Vi åt tidig frukost på hotellet med en massa goda saker att välja på. Bland annat jättegoda croasonger (vet inte hur det stavas)
Sedan gav vi oss ut i backen mot Matterhorn även känd som Tobleroneberget. Det sades att detta liftsystem (Schwarzsee paradise på 2583 m.ö.h.) öppnats idag sedan 10 dagar tillbaka för för kraftig blåst. Jag kan lova att efter att ha stått i den stora kön och knökat med folk som trängs och knuffas var utsikten fantastisk. Det var SÅ häftigt! (det mest använda ordet av mig i denna blogg)

Vet ni vad jag såg på vägen ut från gondolen? En alp hund, en sådan hund som räddar folk. Det typiska med dem är att de har en tunna under halsen fyld med något, sprit kanske?

Vädret var fantastiskt, underbart soligt och VARMT väder. Det var -10 grader kanske men solen som man fick i ansiktet den var riktigt varm.
Från schwarzsee paradise tog vi oss högre upp till Plateau Rosa Testa Grigia på 3480 m.ö.h. högsta rekordet hittills. Där åt vi lunch och tog kort på den Italienska siden eftersom restaurangen låg på toppen av ett berg och där man hade Schweiz på ena sidan och Italien på andra sidan.
Det fortsatte även flera backar på den Italienska sidan men vi hade inte liftkort för det.
På vägen ut från lunchen hade två av barnen tidigare gått ut och åkt i backen och när vi kom klampande ut från restaurangen såg vi en hängande stav i en av liftarna. HAHA! Vi såg direkt att det var en av barnens. Liftkillen var nog inte vidare glad över det eftersom han fick ta ned den med hjälp av en spade eftesom han själv var för kort. Tur i oturen att inget allvarligt hade hänt.

I slutet av dan när skidåkningen var klar tog vi oss ett bad i hotellets bassäng vilket var riktigt skönt. Jag har aödrig varit förtjust i klor men att motionssimma i en bassäng går alldeles utmärkt. Man kan säga att det var träning för mig hela dagen. Sedan tog jag mig tiden att basta i ett Wellnes bad med min aupar pappa. Det var inte lika roligt efter ett tag eftersom de människorna som vistades i bastun var bara äldre män. Kan ni då tänka er utsikten?
Äldre män som inte var rädd för att dölja något. Efter att ha suttit i samma bastu brevid dem fick mig att känna mig konstig till mods. De menade säkert inget illa och var säkert vana vid den typen av bastu. Men eftersom jag aldrig bastat med män så kändes det inte helt rätt.

Efter en knasig tur på hotellets bassäng gick vi till en resturang för att fira födelsedagen.
Vi åt gott! Vi drack gott! och var helt färdiga när vi kom hem. Det kan jag kalla en Lyckad Kväll!!
En Alphund Jag och min aupair mamma och Tobleroneberget Ut mot backen Fin backe!
Ute i backen! Matterhorn Ner i backen! Mot den Italienska sidan
Zermat! Zermat Zermat

Zermatt

Dag 1:

Hej kära Läsare!
Nyfiken?

Tyvärr kan jag inte berätta hur det såg ut påvägen till Zermatt eftersom jag sov hela bilfärden. Och JA vi körde dit. Det tog 2 timmar och 15 minuter, ungefär.
Nu när jag tänker efter, jag vaknade faktiskt en gång. Det var när vi körde upp bilen på ett tåg. Ett "bil-frakt"tåg. Det var väldigt häftigt! men inte lika bekvämt som att åka i ett vanligt persontåg. Resan kändes väldigt guppigt och lukten av avgaser var heller ingen höjdare.

Första stoppet innan Zermat blev grannbyn som jag inte kommer ihåg vad den hette. När vi klev ur bilen såg vi en familj som höll på att packa ur sina resväskor ur sin bil. Då såg vi alla ut som fågelholkar, det var skåningar. Jag kände då att jag var närmre hem, fast jag hade åkte åt helt fel riktining.
Vi bytte från vår bil till en taxi som skjutsade oss vidare till ett annats stopp där vi skulle byta taxi till Hotellets egen taxi. En el-bil faktiskt. Det är lag på att inte få köra vanliga bilar i Zermat, förutom el-bilar. Jag hörde att det skulle vara renare luft i Zermat pågrund av det, men jag vet inte om jag kände någon skillnad. Det var kallare.
Sedan låg byn på 1800 m.ö.h. och då ska det vara tunnare luft ju högre man kom. Men det kan jag inte säga att jag heller kände.

Vi bodde i en lägenhet som var väldigt fin, faktiskt så fick vi översta våningen och toppen utsikt mot Tobleroneberget. Just när vi kom så låg ett molntäcke över berget så man såg inte det. Men på kvällen när solen gick ner mot horisonten då var det helt molnfritt. Det var en fantastisk utsikt att se berget och omgivningen. Det är som en sagovärld som man bara se i sagor eller på TV.

Denna första dag blev väldigt intensiv för alla. Eftersom man blir trött av att resa, eller i alla fall så blir jag det.
Det blev en snabb lunch i lägenheten och sedan hade vi redan på oss skidkläder så vi tog en prommenad mot liftarna och åkte upp och nästan kastade oss ut i backarna. Vädret var klart men det började mulna på. Eller det var vad vi såg neråt. Vi åkte nämligen över molnen :D
DET VAR HÄFTIGT KAN JAG LOVA!!!
Däremot så tog det inte lång tid förrän alla frös. Så några av oss fick gå in till en restaurang och dricka varm choklad. Det var en väldigt mysig restaurang med fina målningar på väggarna av motiv från djur och natur i Zermat.
Precis innan vi gick från toppen kollade vi temperaturen och mätaren visade -16 grader på Rothorn (toppen) där vi hade varit. Därför var det inte konstigt att vi hade frysigt.

Omgivning   Gatan mot hotellet. 3 minuters promenad från lägenhetern.  Uppe på backen
Visst är det mäktigt? Det var ett underbart väder, förutom kylan. över molnen Matterhorn, känd som Tobleroneberget!

Tobleroneberget

Feliz Día de San Valentín <3

<3  <3  <3  <3  <3  <3  <3  <3  <3  <3  <3  <3  <3  <3  <3

!Quiero que mi vida!
                         !Te extraño en casa!
             !Se hace aquí a veces demasiado!
           !Volveré cuando empieza el verano!

(- Escribo en español porque es un idioma hermoso.)

<3   <3  <3  <3  <3  <3  <3  <3  <3  <3  <3  <3  <3  <3  <3

Feliz Día de San Valentín
                                       Te amo!

////   E   M  M  A

Nya vänner

Grüsse!

Idag var min sista tyskakurs. Vi hade riktigt kul på denna dagen, vi spelade en många spel och var tvungen att prata på tyska. Det var roligt att försöka men det gick inte så bra. Efter kursen bestämde vi att vi skulle till Kornhaus och ta en kaffe. (jag måste bara göra ett uttalande, -Jag är en kaffe drickare nu!) Jag skyller på schweiz goda kaffe apparater.
Vi gick till Kornhaus och satte oss och försökte beställa på tyska, det var roligt. Alla försökte hjälpa till och tillsist fick vi ihop våran beställning. Sedan satt vi och pratade engelska istället :P
Det är ett splittrat gäng men alla är så roliga att prata med. Nationaliteterna var Sverige (jag), Peru, Paraguaj, Australien, Indonesien, Frankrike, Turkiet, Kurdistan, Italien och vietnam. Några av oss gick sedan runt i bern och bara pratade och visade varandra olika saker. Vi delade också ut vår e-mail adresser och sedan ska två av tjejerna skicka de bilder som togs under fikan.
Några av oss bestämmde att vi snart ska ses igen för att luncha tillsammans i stan, det ser jag verkligen fram emot. De jag umgås är en väldigt splittrad ålder, den yngsta är 17 år och den äldsta är runt 40 år. men vi har lika kul ändå.
Det är så intressant hur man kan kommunicera med en person och man inte förstår varandras språk men ändå kan försöka förklara saker och använda kroppspråket. Det är en riktig utmaning men man lär sig att kommunicera. Tre av personerna kunde nämligen bara schweizertyska och den är väldigt annorlunda från den "vanliga" tyskan.

Efter en underbar tid men dem så skildes vi åt. Det var även idag ett UNDERBART väder! Det är SÅÅ varmt i solen, helt ofattbart! inte konstigt att jag bara suktar efter våren/sommaren. Men den är snart här. Jag och Fredrik räknade på det häromdagen och det är inte alls länge kvar!! Det ska bli SÅÅ Härligt!!!!!

CIAO!

Februari

Idag var det inte kul att gå till kursen eftersom den snöade. Det var inga små snöflingor heller. Det är sådana snöflingor som ska falla på Julafton, men det gör det ju aldrig.
Jag hann inte med bussen idag därför tjänade jag tid på att gå till trammen. Så när jag väl kom dit såg jag ut som en levande snögubbe, efter den ca 7 minuters långa promenade. Jag tycker det är skönt att gå till trammen eftersom jag hinner värma upp mig och inte stå och frysa vid busshållplatsen.
Det snöade under hela lektionen och under tiden då jag skulle till Nina. Det är en annan aupair som jag börjat umgås med.
Jag köpte lunch och en croasson med choklad i, till Nina och mig för lunch. Vi lunchade hemma hos henne eftersom hon tar hand om en liten flicka och kan inte lämna huset på samma sätt. Men vi ska fortätta att träffas under dagarna och då får flickan följa med på de olika upptågen.
Nina berättade att hon ska till Rom nästa vecka med en kompis och jag vill verkligen dit också. Jag menar det tar ca 4 timmar till Rom, det är inga avstånd. Till våren ska jag försöka åka så mycket som det bara går, jag kan ju inte spara all mina pengar. Jag måste ju se lite när jag ändå är här.
När jag lämnade Nina så var det underbart väder, det var som att vända en hand. Konstigt väder!

Imon är det min sista tyska lektion, det blir både skönt och tråkigt. Det är tråkigt eftersom det blir en social bit som försvinner men det ska bli skönt eftersom det så mycket annat att tänka på. Jag tänkte faktiskt ta en tyska eller spanska kurs hemma. Det vore SÅ roligt!!
CIAO!

SOLEN

Snöbollar

Så här såg det ut när vi var klara efter att ha målat den. JÄTTEFIN!!

Efter två dagar.
Så här såg det sedan ut två dagar senare, INTE lika kul!

CAIO!

En underlig dag

Vilken början på en dag.

Idag åkte jag till Niederhorn (Beatenberg). Tyvärr kan jag inte uttala mig om hur omgivningen såg ut eftersom det var SÅ disigt. Jag såg praktiskt taget ingenting. Men enligt bilderna på broschyren skulle det vara en fantastisk utsikt från berget och ner mot den stora sjön.

Min första reaktion när jag klev ur med skidorna från bilen för att ta oss till receptionen för att betala liftkort. Var att det inte fanns någon snö på marken, jag var fortfarande bara 560 m.ö.h.
Ut med skidorna i snöblandat regn från receptionen för att ta mig upp på ett tåg för att komma till toppen på 1950 m.ö.h. Det var rätt fantastiskt att se hur lite snö det var på vägen upp, tills vi kom till en tunnel på bara 8 meter och sedan se hur marken var täckt av snö. Men det var en liten orolighetskänsla när jag såg att det fortfarande stack upp gräs från snön. Sedan för att inte tala om hur disigt väder det var. Man frågade sig hela tiden -"Vart kom de grannarna ifrån". "Hur ska jag nånsin klara att komma ner i backen när det är så disigt!"
Faktiskt så bröts jag av lite panik över att inte kunna ta mig ner.

Det var rätt komiskt när jag kom upp till toppen. Det såg så dött ut, inga andra människor såg man i backen och den lilla liften för att komma upp med den var inte ens på. Då var vi endast tre i backen! GALET!
Men när vi väl satte igång så var det en underbar känsla att var ensam i backen. Det var några gånger under åkningen i backen som jag verkligen behövde kisa för att se de nästa pinnarna. För jag ville inte riskera att åka ut i ett stup eller in i en gran.
Jag körde samma blå backe hela dagen och SJÄLV! Efter fjärde gången i den blå backen kan jag lova att det gick fort. För att göra en liknelse så känns det som att ka med en båt.  inte hastigheten kanske men vinden kändes densamma.
När vi skulle åka hem tog jag den röda backen till mittenstationen för att åka ner. Det var verken svårt eller lätt men jag vet att det hade gått lättare om backen hade varit mindre isig. Det kändes som att det låg 1cm nysnö och rresten var isigt och isklumpar. Men jag tyckte om backen ändå.
Detta är ett ställa som jag vill till igen! Dels för att åka skidor eller kälke och dels för att se utsikten! Den skall vara ortolig!

Här är restaurangen vi åt på. Mycket mysigt och schweiz.

Det här är vad jag såg när jag åkte med liften. Ser ni något? Det gör knappt jag. Nu har vädret ändrat sig, för en minut. Detta är ungefär samma ställe fast jag ser det längre ifrån nu. ett berg intill med dis
 Kabinen som tog oss upp. Från den andra liften upp fanns ett litet hus och det är den blå skylten som jag åker på.  Solen gick igenom molnen för en liten stund. Det var underbart skönt! Ungefär som att ta en varm dusch när man varit ute i kylan. Det var SÅ mysigt att åka genom backen och komma till denna skogen. på minner om Sverige. SVERIGE

Vår

Hey there!

Hur kallt är det i Sverige nu?
Har solen orkat titta fram?
Har fåglarna börjat sjunga?

Idag på morgonen när jag var påväg till kursen var det riktigt kallt och mörkt ute, vilket alltid är tråkigt att vakna upp till.
Däremot när jag gick från kursen och mot stationen var det en underbart härlig känsla som väcktes till liv. Det var blå himmel och ett riktigt starkt sol ljus som jag möttes av påvägen ut. På stationen var jag för att hämta en del broschyrer till bland annat min familj och till kommande kompisar som ska hälsa på. Så man vet vad man kan göra och vart man kan åka.

På vägen av från trammen gick jag hem i solskenet, det var underbart!! Jag har alltid kameran med mig så jag fick ihop en helt ny bunt med bilder till bloggen. Dock kan jag inte lägga in alla bilder eftersom det skulle fylla en hel blogg.
Det är så härligt när solen tittar fram, jag märker av att mitt humör genast går upp och då finns inga tankar eller problem kvar. Man bara ser framåt.
Jag tog kort på mitt granskapsområde och sedan från huset. När jag bland annat satt UTE och åt min  lunch utan jacka och skor. HAHA!

Efter lunchen satte jag mig ner med en kaffe på terrassen och blundade en stund. Det var så mysigt att höra fåglarna sjunga så tidigt och känna hur solen verkligen värmde riktigt. Jag kollade faktiskt hur varmt det var ute. Den visade 5.5 rader i skuggan, därför kan jag gissa att det var minst 10 grader i solen om inte mer :D
Vet ni vad jag mer hörde när jag satt där och blundade?!?
En tupp som helt plötsligt började gala och muttla, eller var det nu heter. Det var en konstig upplevelse eftersom naturlivet här är så nära stadslivet. Inte för att vi bor så nära stan men det förekommer att en och annan ko går och beta i en lite hage.
Här i Muri på vägen ner till Aarebad, finns en del hagar där kor går och betar på sommaren. Än har jag inte sett dem men jag lovar att ta kort på dem när jag ser dem. Jag kommer höra när de släppts ut. Inte av att de råmar utan att de tydligen bär stora bjällror kring halsen. Det låter riktigt mysigt tycker jag!!

Påvägen in efter kaffet fick jag ett infall av att ta kort på alla våningar och vrån så att jag kan visa er hur det ser ut där jag bor. Det blev en hel del kort kan jag tala om men jag kommer inte lägga ut dem på bloggen, det skulle inte få plats eftersom man tar kort i olika vinklar. Det blir ett hemma projekt.

Hoppas att ni gillar det ni ser, för det gör iaf jag!!'

CAIO!!

På morgonen till Trammen Här tar jag Trammen till stan, Muri centrum. På vägen hem från Muri centrum,går jag förbi en kyrka och ett hotel. Detta är vägen hem som går genom grannskapet.
Jag hittade den här roliga gubben på ett hus. Ingen aning vad skaparen vill förmedla :D Så här ser ett av de finaste husen ut. Här är ett väldigt stort och maffigt hus. Väldigt fint! Det här huset hade en väldigt fin klocka eller vad det nu är :D
 SER NI HUR FIN BLÅ HIMMEL DET ÄR!!!!! Gud, vad härligt det är!! Jag passade på att äta min lunch UTE!