Zermatt

Dag 1:

Hej kära Läsare!
Nyfiken?

Tyvärr kan jag inte berätta hur det såg ut påvägen till Zermatt eftersom jag sov hela bilfärden. Och JA vi körde dit. Det tog 2 timmar och 15 minuter, ungefär.
Nu när jag tänker efter, jag vaknade faktiskt en gång. Det var när vi körde upp bilen på ett tåg. Ett "bil-frakt"tåg. Det var väldigt häftigt! men inte lika bekvämt som att åka i ett vanligt persontåg. Resan kändes väldigt guppigt och lukten av avgaser var heller ingen höjdare.

Första stoppet innan Zermat blev grannbyn som jag inte kommer ihåg vad den hette. När vi klev ur bilen såg vi en familj som höll på att packa ur sina resväskor ur sin bil. Då såg vi alla ut som fågelholkar, det var skåningar. Jag kände då att jag var närmre hem, fast jag hade åkte åt helt fel riktining.
Vi bytte från vår bil till en taxi som skjutsade oss vidare till ett annats stopp där vi skulle byta taxi till Hotellets egen taxi. En el-bil faktiskt. Det är lag på att inte få köra vanliga bilar i Zermat, förutom el-bilar. Jag hörde att det skulle vara renare luft i Zermat pågrund av det, men jag vet inte om jag kände någon skillnad. Det var kallare. 
Sedan låg byn på 1800 m.ö.h. och då ska det vara tunnare luft ju högre man kom. Men det kan jag inte säga att jag heller kände.

Vi bodde i en lägenhet som var väldigt fin, faktiskt så fick vi översta våningen och toppen utsikt mot Tobleroneberget. Just när vi kom så låg ett molntäcke över berget så man såg inte det. Men på kvällen när solen gick ner mot horisonten då var det helt molnfritt. Det var en fantastisk utsikt att se berget och omgivningen. Det är som en sagovärld som man bara se i sagor eller på TV.

Denna första dag blev väldigt intensiv för alla. Eftersom man blir trött av att resa, eller i alla fall så blir jag det.
Det blev en snabb lunch i lägenheten och sedan hade vi redan på oss skidkläder så vi tog en prommenad mot liftarna och åkte upp och nästan kastade oss ut i backarna. Vädret var klart men det började mulna på. Eller det var vad vi såg neråt. Vi åkte nämligen över molnen :D
DET VAR HÄFTIGT KAN JAG LOVA!!!
Däremot så tog det inte lång tid förrän alla frös. Så några av oss fick gå in till en restaurang och dricka varm choklad. Det var en väldigt mysig restaurang med fina målningar på väggarna av motiv från djur och natur i Zermat.
Precis innan vi gick från toppen kollade vi temperaturen och mätaren visade -16 grader på Rothorn (toppen) där vi hade varit. Därför var det inte konstigt att vi hade frysigt.

  Omgivning   Gatan mot hotellet. 3 minuters promenad från lägenhetern.  Uppe på backen 
Visst är det mäktigt? Det var ett underbart väder, förutom kylan. över molnen Matterhorn, känd som Tobleroneberget! 

Tobleroneberget

Kommentarer
Postat av: Ninni

jag är så galet avundsjuk på dig och dina upplevelser tjejen! Skönt att höra att du har det toppen! :) Miss you back home! Massa kramar!!

2009-02-24 @ 01:18:55
URL: http://ninnitour.blogg.se/
Postat av: tildamilda!

var det med familjen du åkte dit med? :)

såg riktigt härligt ut iaf!

2009-02-24 @ 13:18:30
URL: http://tildamilda.se
Postat av: tildamilda!

svar; jaha okej. skönt med lite semester ändå, trots att du jobba :)

2009-02-24 @ 14:39:13
URL: http://tildamilda.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0