Zermatt

Dag 2.

Idag började dagen med att sjunga en sång, en födelsedags sång till aupair pappan.
Eftersom det snart är fasnacht, då man klär ut sig till en carneval, Säljer alla butiker olika kläder och roliga saker till det. Då kom en ide upp att vi skulle klä ut oss i roliga hattar och spela på trumpeter/ marakass för honom som en morgon väckning. Vi var verkligen vackra!
Detta har inspirerat mig till att fortsätta med denna ideen, så nu vet ni vad jag kommer göra med Er!

Vi åt tidig frukost på hotellet med en massa goda saker att välja på. Bland annat jättegoda croasonger (vet inte hur det stavas)
Sedan gav vi oss ut i backen mot Matterhorn även känd som Tobleroneberget. Det sades att detta liftsystem (Schwarzsee paradise på 2583 m.ö.h.) öppnats idag sedan 10 dagar tillbaka för för kraftig blåst. Jag kan lova att efter att ha stått i den stora kön och knökat med folk som trängs och knuffas var utsikten fantastisk. Det var SÅ häftigt! (det mest använda ordet av mig i denna blogg)

Vet ni vad jag såg på vägen ut från gondolen? En alp hund, en sådan hund som räddar folk. Det typiska med dem är att de har en tunna under halsen fyld med något, sprit kanske?

Vädret var fantastiskt, underbart soligt och VARMT väder. Det var -10 grader kanske men solen som man fick i ansiktet den var riktigt varm.
Från schwarzsee paradise tog vi oss högre upp till Plateau Rosa Testa Grigia på 3480 m.ö.h. högsta rekordet hittills. Där åt vi lunch och tog kort på den Italienska siden eftersom restaurangen låg på toppen av ett berg och där man hade Schweiz på ena sidan och Italien på andra sidan.
Det fortsatte även flera backar på den Italienska sidan men vi hade inte liftkort för det.
På vägen ut från lunchen hade två av barnen tidigare gått ut och åkt i backen och när vi kom klampande ut från restaurangen såg vi en hängande stav i en av liftarna. HAHA! Vi såg direkt att det var en av barnens. Liftkillen var nog inte vidare glad över det eftersom han fick ta ned den med hjälp av en spade eftesom han själv var för kort. Tur i oturen att inget allvarligt hade hänt.

I slutet av dan när skidåkningen var klar tog vi oss ett bad i hotellets bassäng vilket var riktigt skönt. Jag har aödrig varit förtjust i klor men att motionssimma i en bassäng går alldeles utmärkt. Man kan säga att det var träning för mig hela dagen. Sedan tog jag mig tiden att basta i ett Wellnes bad med min aupar pappa. Det var inte lika roligt efter ett tag eftersom de människorna som vistades i bastun var bara äldre män. Kan ni då tänka er utsikten?
Äldre män som inte var rädd för att dölja något. Efter att ha suttit i samma bastu brevid dem fick mig att känna mig konstig till mods. De menade säkert inget illa och var säkert vana vid den typen av bastu. Men eftersom jag aldrig bastat med män så kändes det inte helt rätt.

Efter en knasig tur på hotellets bassäng gick vi till en resturang för att fira födelsedagen.
Vi åt gott! Vi drack gott! och var helt färdiga när vi kom hem. Det kan jag kalla en Lyckad Kväll!!
En Alphund Jag och min aupair mamma och Tobleroneberget Ut mot backen Fin backe! 
Ute i backen! Matterhorn Ner i backen! Mot den Italienska sidan 
Zermat! Zermat Zermat

Kommentarer
Postat av: tildamilda!

va häftigt med en alphund :D

2009-02-24 @ 23:13:23
URL: http://tildamilda.se
Postat av: moster Mia

Åh Emma vad det ser underbart ut. DU måste ha haft en helt underbar vecka där. Någon gång ska jag oxå åka dit och åka skidor.

Ha det bäst och hälsa fam.



Puss & Kram

2009-02-24 @ 23:56:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0