Gstaad

Hallo!

Det är tänkt att jag ska öva upp mig innan vi ska till Zermatt (Tobleroneberget), skidor alltså. Därför var vi i helgen och åkte i zeitzimen, Gastaad.
Det var en suverän lördag med massor av härlig sol. Dock så är mina läppar jättetorra nu på grund av solen. Det bästa var när vi var tvugna att ta oss till en restaurang mitt på berget. Först åkte vi upp i en kabin sedan ner i en jättebrant smal backe och sedan upp i en "knapplift" och därifrån åka några meter ner till restaurangen. Det är så härligt när man sätter sig ner ute vid borden. Observera, UTE! Man tar av sig jackan och man känner hur solen bara värmer. Halleluja!

Efter maten åkte vi sedan ner för att ta kabinen upp igen fast denna gången åka ett annat håll runt berget och ta oss till ytterligare två olika liftar. Tillsist hamnade vi högt upp på ett berg. Helt ortoligt vilken utsikt! Det går inte får med på kort ens. Där uppe lurade min aupair pappa ner mig i en 95 graders backe. Jag gör ALDRIG om det igen. Hade han kört så hade han varit nere på några minuter, men för mig tog det runt 15 minuter eftersom jag var tvungen att ploga och glida försigtigt ner. Dock var backen märkt med blå färg, vilket att backen är snäppet efter lätt. Röd backe är medel och svart backe är svår.

Det som käns bra nu är att jag vågar exprimentera med att vrida mig och känna hur bra balans jag har. Snart kanske jag kan åka parallelt med skidorna och inte behöva ploga hela tiden.

Det sista jag måste tillägga är att jag aldrig sett ett riktigt berg live eller åkt skidor, och jag säger det till Er. ÅKA någon gång i livet annars missar ni något helt otroligt. Åk till Schweiz, jag kan tänka mig att bo här för naturen är så olika den platta och det tråkiga Sverige vi har.


Btw, jag har precis börjat en tyskakurs, som går väldigt bra. Jag trodde att den var på engelska men det kan jag lova att den inte är. Den är så tysk den kan vara. Det är klurigt men som plåster på såren så är min lärare finsk och kan därmed lite svenska.



Ciao!
Tschüss!!

Gstaad


Kommentarer
Postat av: hanna P

Hahaha snacka om tur att du har fått en finsk lärare i SCHWEIZ! asbra ju! men du kommer klara tyskan! i'll help you too ;)!



och det är så vackert där!! även om jag har världens höjdskräck haha. jag måste komma o hälsa på!!

2009-01-21 @ 13:40:55
URL: http://exsqueezeme.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0