Männlichen

Idag åkte vi till Männlichen för att åka skidor i bergen. Att köra med bil, som vi gjorde, tog ungefär 45 minuter och det var en rolig upplevelse att få se vägen dit. För rätt som det var dök bergstopparna upp och allt kom bara närmre och närmre. 
Väl framme togs skidutrustningen på och vi åkte i små kubiner, formade som ägg, upp till toppen.
Utsikten från dessa var underbar. Jag tycker det är svårt att beskriva en känsla som  någon annan kanske inte har haft. 
På toppen slogs vi emot av värmen. Halleluja!!  Jag hade direkt lust att ta av mig till kortkläder för att sola men så blev inte fallet. Jag solade istället ansiktet. Vyn runt den plattån vi stod på var helt fantastiskt vacker. Runt oss var en hel bergskedja som var gigantiskt häfftig att se på. Hade jag haft en kamera som kunde ta bilder i 360 grader hade jag gjort det. Det var så häfftigt!!

Näe skidorna var på plats och jag hade lugnat mig av upplevelsen började vi (jag) åka i barnbacken. Detta var första gången som jag stod på ett pra skidor därför kändes det konstigt att veta att man inte riktigt än kunde slänga sig ut för. Detta tog dock bara 5 gånger att öva balans och att bromsa/ploga. De som har åkt/åker skidor vet hur svårt det är i början att ha kontroll över två långa "fötter". 

Blå backe: De första 500 metrarna var svåra eftersom det var skarpa kurvor och branta backar. Därför slängde jag några gånger för att sänka farten och åter få kontrollen på skidorna. Men när man väl kom en liten bit ned av bergets mitt, blev det rakare och bredare pist. Vilket var en lättnad.
Därefter var det bara att ta sig upp med liften igen. Den första åkturen tog ungefär 50 minuter. Men jag var gö nöjd!

För att för första gången har stått på ett par skidor så kunde jag åka i hyffsat hög hastighet. Givetvis så var det ingen snyggåkning eftersom jag plogade hela tiden samtidigt som jag skulle svängde och stanna. Men allt räknas och det är inte alltid man är amatör i en backe i Schweiz.

Ska man börja åka skidor så ska man börja åka i backar med stil! 


    

Chille dill!
Caio!

Kommentarer
Postat av: Ninni

Det verkar helt fantastiskt underbart. Jag är så glad att du trivs. Självklart förstår jag att du inte kommer att skriva varje dag, det gör inte jag heller, men jag tror att jag och många fler är otroligt tacksamma över att du skriver så att vi får se hur du har det. =)

Nu är det förövrigt bara 7 dagar kvar tills jag åker, nervös!!

2009-01-11 @ 01:09:35
URL: http://ninnitour.blogg.se/
Postat av: arri

Hejj gumman! Komer kika in här lite då och då, men det ser så mysigt ut. Vill med åka skidor!!!!



Jag är glad att du har kul och du får ha så trevligt där borta...



PUSS

2009-01-11 @ 14:44:10
Postat av: Lovisa

Åh vad roligt att läsa och se hur du lever! =) Schweiz är verkligen så vackert! Om drygt en månad får jag också se ut över alptopparna, LÄNGTAR! =)

Fortsätt uppdatera oss!! =)



kramar i massor / Lovisa

2009-01-11 @ 19:04:53
Postat av: moster Mia

Hej Emma!

Vad kul att du startat en blogg. Ska bli kul att följa dej där.

Blir så avundsjuk på dej när jag kollar på bildrna. Njut av din tid där. Förstår precis din känsla när ni börjar närma er bergen och sen helt plötsligt är mitt i... det är en så underbar, hissnande och fantastisk känsla. Snart är jag nere hos er oxå.

Ha de bäst så länge och njut av dagen!!!



Puss & Kram Mia ;)

2009-01-12 @ 14:47:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0