Staden Bern

Hejsan!

Häromdan när jag slutade skolan, missade jag ena trammen därför tänkte jag att jag kunde ta mig till nästa hållplats. Men jag hamnade på tre eller fyra hållplatser längre bort. Det var så väldigt mysigt att gå genom stan. Det blev en del kort på staden från bron där man går till "Ön", det vill säga staden.
Jag har inte tagit några kort än på innerstan men det kommer. Det är väldigt mysigt att gå i den medeltida staden.

Vi har en ny lärare varje tordag och fredag. Hon är från Tyskland så hon uttalar på ett bättre sätt än finskan som pratar med finsk brytning. Men det första intrycket av tyskan var att hon var bitter och att hon skrek till oss. Med det menar jag inte att hon skriker och är arg på oss, utan det blir så när hon artikulera orden. Hon vill även att vi pratar högt och artikulerar men det har vi inte börjat med än : )
Men efter denna andra torsdag och fredag med henne så har jag ändrat uppfattning. Hon skriker fortfarande och verkar bitter ibland men hon är en utmärkt lärare och man hör tydligt vad hon säger. Hon har även roliga övningar där man inte koncentrerar sig på att skriva på tyska utan att prata och bli förståd.
Nu känner jag att jag börjar bli bättre på att säga saker.
Det har egentligen aldrig varit ett problem att ha kursen på tyska eftersom jag förstår allt. Dt kan vara vissa ord man hänger upp sig på. Men att sedan försöka prata är inte lätt när man tänker på det grammatiska.
Nu är det bara 2 veckor kvar tills kursen slutar, det kommer faktiskt bli tråkigt. Det bästa blir att när kursen slutar fredagen den 13 så åker jag till Zermatt en hel vecka!!

CAIO!

Staden Bern
Parlament huset! Jag vet inte riktigt vad det är men den är snygg! BERN 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0