Väder och vind

Idag när jag promenerade in till Muri Zentrum för att köppa köttfärs, som förövrigt är väldigt dyr här. Över huvudtagt ALLT kött och fisk. Jag gick dit i vita jeans, stövelliknande skor, ett tunt linne, en kofta och en vårjacka och änså var jag FÖR varm. Jag svettades nästa ihjäl.
På hemvägen började jag fundera på vad det är för skillnader på vädret mellan Schweiz och Sverige.
Liknelserna är slående, det är fyra årstider här och man känner samma känslor inför varje årstid. Skillnaden är här att när en period går över till en annan känner man verkligen det. Från vintern till våren, har verkligen känts!!
Jag menar, här känner du hur solen tar direkt när den kommer fram. Hemma sitter vi svenskar och trånar efter den men känner den inte på samma sätt.
Ibland känner jag inte riktigt hur jag ska placera våren. Jag förväxlar den med försommar.
Våren är väldigt underlig här, det är kyligare på natten och varmt på dagen. Idag till exempel, var det frost på rutorna på bilen så jag var tvungen att skrapa bakrutan. Men senare runt lunch satte jag mig ute och efter bara en halvtimme började solen bränna.
Nu när jag skriver detta inlägget sitter jag ute i ett par vita jeans (uppkavlade), ett tublinne som bara täcker bysten och INGA skor. Det är FRUKTANSVÄRT härligt. Dock bränner jag mig lite efterom man inte räknar med det vädret på morgonen då det fortfarande är disigt. Men jag har min solkränm i högsta hugg.

Vintern är kall här men den varar inte riktigt lika länge har jag hört. Det är även ett helt annat liv när snön är här. Nästa alla här åker skidor och det blir vintern aktivitet när man bor så nära alperna. Däremot är skillnaden att folk gärna inte sitter i en bil/tåg om skidresortet ligger 2 timmar bort. Skulle man säga det till stockholmare skulle de bara fnysa. 2 timmar är ingenting i Sverige.
Det bästa med skidorterna är miljön och utsikten. Att åka 40 minuter ner för ett helt berg och stanna och fota under färdens loppp och njuta av både väder och utsikt. Det är fantastiskt !!

När väl sommaren kommer öppnas nya aktivitet som vandringar på bergen och det kommer jag se framemot. Interlaken erbjuder till exempel en massa äventyrsaktiviteter, så som bangyjump, river raffting, skydiving och en massa mer. JAg kommer spendera en del tid där med några aupairer för att uppleva detta. Men vi får hoppas att jag också vågar testa på något av dessa saker.
Skydiving vore inte helt fel !!

Nu måste jag sluta för att datorn blir jättevarm av solen.

CIAO !!


Kommentarer
Postat av: Disa

Kul att du skrev Centrum på tyska.. dvs med "Z" hehe..

2009-03-23 @ 08:16:19
URL: http://diesa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0